امکان سنجی و بررسی بازار:

مطالعات «امکان سنجي (Feasibility Study)» معمولا با هدف «امکان پذیر بودن (Feasible)» یک ایده یا دست یافتن به «بهترین ایده» برای توسعه صورت می پذیرد که خود مشتق از 10 جزء استاندارد است که عبارتند از: «مشخصات عمومي طرح»، «معرفي طرح و سابقه آن»، «مطالعات بررسی بازار»، «بررسی تجهيزات و تاسيسات»، «مکان‌يابي و بررسي جنبه‌هاي زيست‌محيطي»، «بررسی‌های مهندسي و فن‌آوري»، «منابع نيروي انساني»، «برنامه اجرايي و بودجه‌بندي»، «برآوردها و تجزيه و تحليل مالي» و «جمع‌بندي و پيشنهادهاي نهايي». شایان ذکر است که این اجزای 10گانه، متناسب با ویژگی های طرح قابل قبض و بسط است. در صورتی که مطالعات با دقت بالا تدوین گردد به آن «امکان سنجي (Feasibility Study)» و در صورتی که دقت آن در حد معمول باشد، به آن پیش طرح توجیهی (Pre-Feasibility Study) اطلاق می گردد.

در اين زمينه شرح وظايف مطالعات بر اساس استاندارد «سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (UNIDO)» تهيه می گردد و «قابل ارائه به بانک (Bankable)» جهت اخذ تسهیلات است که در صورت نیاز، نتایج این تحلیل، می‌تواند توسط نرم‌افزار «کامفار III (COMFAR)» نیز ارائه گردد.

از میان اجزای فوق، «مطالعات بررسی بازار» در «بخش توسعه و عمران» اهمیت ویژه ای می یابد. به طور کلي «مطالعات بررسی بازار (Market Research)» با هدف شناسايي امکانات و موانع موجود در اين بازار صورت مي پذيرد. در اين زمينه از روش «مديريت راهبردي بازار (Strategic Market Management)» بهره جسته مي شود تا بر اساس آن راهکارهاي مواجهه با بازار اعم از راهبردها و سياست ها تدوين گردد.

پس از تدوین برنامه‌های اجرایی و شناسایی «گزینه های امکان پذیر»، از ترکیب آن گزینه ها با استعانت از «اهداف کلان، راهبردها و سیاست ها»، چند سناریو تهیه می‌شود که می‌باید بهترین سناریو را برگزید. بدین منظور، از «فنون تصميم گيري چندمعياره (MCDM)» مانند «فرآيند تحليل سلسله مراتبي (AHP)»، «تاپسيس (Topsis)»، «روش میانگین موزون ساده (SAW)» يا «منطق فازي (Fuzzy Logic)» استفاده مي شود تا بهترین سناریو گزینش شود.

از سوی دیگر شرط کافي اطمینان یابی از تحقق پذیری طرح‌هاي عمران شهري، به دقت نظر تدوين‌کنندگان آنها در تهيه تحليل‌هاي اقتصادي اين طرح‌ها باز مي‌گردد تا اثبات شود که طرح پیشنهادی از بازگشت سرمایه لازم برخوردار است یا خیر؟ اين مقوله که در مباحث شهري به «توجيه اقتصادي (Economic Analysis)» معروف شده است، از ابزارهاي تحليل مالي براي نيل به شاخص های لازم جهت تصميم گيري بهره مي جويد.

یکی از خدمات مکمل مطالعات امکان سنجی، تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) یا توسعه بازار (Market Development) است که با اتکاء به اصل بررسی عرضه و تقاضا در بازار، بازار هدف و شیوه عرضه محصول به بازار را تدوین می دارد. به عنوان نمونه در صورتی که یک مجموعه تجاری- اداری احداث شده باشد، این مطالعات می تواند شیوه «عرضه» واحدها به بازار، «به رونق رسانی مجموعه» و «بازارسازی» و «به قیمت رساندن» را تدوین دارد.

در صورت نیاز، این خدمات می تواند با «مطالعات تامین سرمایه» (Financing) نیز تکمیل گردد که بر اساس آن علاوه بر پیشنهاد «شیوه تامین سرمایه»، سایر روش های «مشارکتی» برای اجرای طرح، بررسی و پیشنهاد خواهد شد.

اهم پروژه های اجراء شده توسط موسسه در این زمینه عبارتند از:

•    مطالعات امکان‌سنجی سیتی‌سنتر قزوین، شرکت سازندگی انصار، سال 88
•    مطالعات امکان‌سنجی زمین کارخانه کیان خودرو، شرکت صنایع تولیدی کیان خودرو نوین، سال 88.
•    مطالعات امکان‌سنجی مجتمع تجاری، اداری و تفریحی الماس ایران، شرکت سازندگی انصار، سال 88.
•    مطالعات امکان سنجی، هدایت طرح و بازاریابی مجتمع چندمنظوره نیایش قزوین، شرکت سرمایه گذاری مهندسان متحد قزوین، سال 88.
•    مطالعات توجیه اقتصادی مجتمع تجاری لاله ملارد کرج، مهندسین مشاور توان، سال 88.
•    مطالعات امکان سنجی و مطالعات شهرسازی «مجتمع تجاری- اداری البرز میرداماد»، مهندسان مشاور توان، سال 88.
•    مطالعات امکان سنجی «املاک آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) (زمین پاسگاه باجک، زمین مجاور پارک شهید و زمین خدمات موتوری آستانه بلوار امین)»، بنیان توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری پایدار (آستانه مقدسه حضرت معصومه (س))، سال 88-87.
•    مطالعات امکان‌سنجی «مجتمع سیاحتی نیشابور»، مهندسین مشاور اوت، سال 88-87.
•    مطالعات امکان سنجی «امتداد بلوار توحید قم»، مهندسین مشاور عمارت خورشید، سال88-87.
•    مطالعات امکان‌سنجی «احیای بنای تاریخی سعدالسلطنه قزوین»، معاونت پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، سال 88-87.
•    مطالعات اقتصادی، توجیه اقتصادی، هدایت طرح پروژه و جمعیتی «طراحی منظر (نوسازی بافت فرسوده) محله ولی‌آباد ری»، مهندسین مشاور عمارت خورشید، سال 88-87.
•    طرح مطالعات توجیه اقتصادی «مجتمع تجاری- پارکینگ طبقاتی دیدار»، شرکت نام‌آوران بنا، سال 87.
•    طرح مطالعات شهرسازی و امکان‌سنجی «مجتمع فرهنگی- تفریحی- تجاری دارآباد»، مهندسین مشاور نقش جهان پارس، سال 87.
•    طرح مطالعات اقتصاد مکان «شهرک هنرهای دیجیتالی تهران»، مگفا (مركز گسترش فن‌آوری اطلاعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، سال 87.
•    طرح مطالعات شهرسازی و امکان‌سنجی «مجتمع فرهنگی- تفریحی- تجاری پاسارگاد (بانک پاسارگاد)»، مهندسان مشاور مانیستار پارسه، سال 88-87.
•    مطالعات اقتصادی، توجیه اقتصادی و هدایت طرح پروژه «مطالعات بازار و امکان سنجی مجتمع آفتاب گرگان»، مهندسان مشاور توان، سال 88-87.
•    مطالعات اقتصادی و توجیه اقتصادی «طرح مطالعات بازار و امکان سنجی مجتمع گلستان غدیر منطقه 17 تهران»، مهندسان مشاور توان، سال 87.
•    مطالعات اقتصادی، توجیه اقتصادی و هدایت طرح پروژه «مطالعات بازار و امکان سنجی اراضی کارخانه ایران مرینوس قم»، مهندسین مشاور آتک، سال 88-87.
•    مطالعات اقتصادی، توجیه اقتصادی و هدایت طرح پروژه «طراحی منظر (نوسازی بافت فرسوده) محله نعمت‌آباد غربی»، مهندسین مشاور رازاندیشان عمران، سال 87-86.
•    مطالعات اقتصادی طرح امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی «پارکینگ طبقاتی بابل (گاراژ مازندران)»، مهندسین مشاور زیستا، سال 87-86.
•    مطالعات اقتصادی طرح امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی «مجتمع فرهنگی- تفریحی بابل (کاروانسرای پلنگ)»، مهندسین مشاور زیستا، سال 87-86.
• مطالعات اقتصادی طرح امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی «مجتمع تجاری بابل (بافت قدیم- فاینانس خارجی)»، مهندسین مشاور زیستا، سال 87-86.
•    مطالعات توجیه اقتصادی طرح نوسازی «محله رخشویخانه زنجان» (فاینانس خارجی)، مهندسین مشاور طرح و منظر، سال 87-86.
•    مطالعات توجیه اقتصادی طرح نوسازی «محله رودکی اراک» (فاینانس خارجی)، مهندسین مشاور خودآوند، سال 86.
•    مطالعات اقتصادی و گردشگری طرح «کنارگذر ساحلی رامسر»، مهندسین مشاور هرم پی، سال 86.
•    مطالعات توجیه اقتصادی «مجتمع ایستگاهی مترو صادقیه»، مهندسین مشاور شارمند، سال 86.
•    مطالعات اقتصادی، توجیه اقتصادی و هدایت طرح پروژه «طراحی منظر (نوسازی بافت فرسوده) محله باغ آذری»، مهندسین مشاور عمارت خورشید، سال 87-86.
•    مطالعات امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی «احداث مجتمع های اقامتی- گردشگری چمپیر 1، 2 و 3»، طرف قرارداد با بخش خصوصی (سرمایه‌گذار خارجی)، سال 86.
•    مطالعات اقتصادی، توجیه اقتصادی و هدایت طرح پروژه «طراحی منظر (نوسازی بافت فرسوده) محلات 5 و 6 پیرامون بزرگراه امام علی»، مهندسین مشاور فجر توسعه، سال 86-85.